(Radio-nyt nederst)
Denne uge vender vi blikket mod EUs landbrugsstøtte
igen. Et tysk hold forskere har publiceret resultatet af en undersøgelse, foretaget
for kommissionen, der for første gang forsøger at tage et spadestik dybere i forståelsen
af sammenhængen mellem lovgivningens formuleringer, administrative kulturer og
landmændenes incitamenter til at opfylde EUs landbrugsstøttes (CAP) grønne
krav.
Undersøgelsen har fokus på Miljø-Fokus-Arealerne (på
engelsk: EFA), som i den seneste CAP-reform blev implementeret som obligatorisk
støttekrav, for at styrke biodiversiteten i EUropa. For at få den fulde
landbrugsstøtte skal alle landbrug over 15 hektar udlægge minimum 5% af det
dyrkede areal til EFA.
Forskerne ser nærmere på samspillet mellem
administrativ praksis, sanktionskriterier, landmandens valg, konsulenternes
rådgivning, interesseorganisationernes informationsmateriale og de enkelte
forbundsstaters ageren (i Tyskland er der store regionale forskelle).
Jeg har tidligere her på bloggen - og i min afhandling
- beskrevet det slagsmål der var mellem landbrugets repræsentanter og
kommissionen i forbindelse med indtroduktionen af 'de grønne krav' (se
herunder)- og hvor de eksperter jeg har talt med er enige om, at erhvervet
lykkedes med at udvande kriterierne for hvad der udgør et EFA så meget, at man
i dag stort set kan dyrke sine jorde uden at tage hensyn til EFA-kravet.
F.eks. gælder efterafgrøder, soya og bønner som
biodiversitet, ligesom der heller ikke er nogen regel om at man ikke må sprøjte
på EFA-arealerne. Det er derfor ikke overraskende at EFA-støttekravet ikke har
bidraget med det helt store biodiversitetsløft i unionen.
Hele 79,8% af det
europæiske EFA-areal er i hvad man kunne kalde 'normal drift' og som forskerne
indleder med at skrive, er det i borgernes, politikkernes og skatteydernes
interesse, at vi evaluerer på hvorfor ordningen ikke opnår de ønskede
målsætninger:
Helt kort er resultatet af undersøgelsen ikke specielt uventet; de fleste landmænd svarer at de er bange for at håndtere kriterierne forkert og dermed risikere at få trukket i støtten - og derfor er det nemmere og sikrere at gøre så lidt nyt som muligt.
Sammenhængen mellem landmandens indstilling,
holdninger hos de konsulenter der rådgiver landmændene og
erhversorganisationernes modvilje bliver også kommenteret - ligesom flere andre
mere praktiske forhindringer, såsom maskineri bliver nævnt - men
hovedkonklusionen er at reglerne skal simplificeres og at der skal være en
større sikkerhed for at landmanden ikke mister støtte, hvis han forsøger at
forbedre biodiversiteten, men utilsigtet går fejl af en bureaukratisk detalje.
Den konklusion matcher meget godt de erfaringer jeg
har fra mit feltarbejde i Danmark - mange/alle landmænd synes at kravene, der
skal opfyldes for at få EU-støtten er en uigennemskuelig regel-jungle. Særligt
er de mange skæringsdatoer (for hvornår de forskellige markaktiviter skal være
udført) udskældt i erhvervet herhjemme - det er jo sol, vand og temperatur, der
bestemmer hvornår det giver mening- ikke EU-bureaukrater, er den snusfornuftige
holdning. Ydermere kan den enkelte kontrollant - hvis han eller hun er sådan
indstillet - altid finde en eller anden, i landmandens øjne, ubetydelig
fejl.
Uanset er undersøgelsen et nyttigt (evidensbaseret-)værktøj
til at argumentere for hvordan man kan gøre reglerne simplere - og samtidig
forlange mere for pengene hvis biodiveristet er målet med kravene.
Dette leder hen til en anden landbrugsnyhed fra Bruxelles denne uge. En del af den
siddende landbrugskommissær Phil Hogans dagsorden har fra starten været at
'simplificere' reglerne for landbrugsstøtten. Big on big things, small on small
things, som han så rammende formulerede det ved sin tiltrædelse. Noget som i
hvert fald det danske landbrug har udtrykt sin opbakning til. Det skal dog
anderkendes at det ikke været nogen nem tid at være EUs landbrugskommissær, med
Ruslands fødevareembargo, mælkekvoternes ophør og Brexit har en række
'pludseligt' opståede dagsordener stjålet den arbejdsro, der skulle til for at
forenkle støttereglerne. Paris-aftalen og dens afsmittende virkning på
reguleringen af landbrugssektoren fylder også meget i kalenderen.
Men der bliver selvfølgelig også arbejdet på den nye
CAP - som I kunne læse her på bloggen for to uger siden, har man netop
afsluttet den store online-konsulatation hvor omkring 300.000 europæere har
givet deres mening til kende om hvad de ønsker landbrugsstøtten skal indeholde.
Og i denne uge skulle landbrugs-udvalget (COM-AGRI) i
parlamentet så stemme om en af Hogans simplificerings-initiativer, der skulle
gøre det nemmere for landmanden at forstå, agere og opfylde støttekravene.
Hogan havde valgt at fremsætte sine forenklingsforslag
i en samlet pakke, men et af forslagene endte med at stjæle opmærksomheden.
Forslaget lød: Forbud mod at sprøjte med pesticider på
EFA-arealer.
Det var udvalget imod. Så hele pakken blev stemt ned.
Selvsagt var de grønne organisationer utilfredse med
afstemningsresultatet, men mere interessant er det at læse landmændenes reaktioner.
Desværre har jeg ikke kunnet finde nogen danske reaktioner - de danske landbrugsmedier fokuserede ironisk nok på en samtidig afstemning i EUs
miljø-udvalg, hvor principper for klima-mål-reduktion blev diskuteret - læs eventuelt fodnoten herunder - men her
er en skotsk, der nok dækker den danske holdning ret tæt.
"Simplification of
greening remains a priority for Scottish farmers. However, it is an indication
of how damaging the proposals on plant protection products would have been that
we had to call for rejection of the whole proposal as it stands.”
Her minder jeg læseren om hvad jeg skrev i min
afhandling:
"På grund af den nye magtfordeling, indført med Lissabon-traktaten,
er et af de steder, hvor interessevaretagelsen har størst betydning,
parlamentet. Som en kilde tæt på kommissæren sagde:
"In 2009 the new
ordinary legislative procedure was introduced, before the Council was the sole
decision-maker. Now the Parliament is part of the new structure called the
trialogues, which means that the commitee on agriculture is an important third
party in writing the next CAP. This commitee is very much an extended voice of
the productivist agricultural agenda, that is in line with Copa-Cocega (…) They had 8000
proposals to change the Commissioner’s reform-draft.”
Det, der siges her, er, at Europaparlamentets landbrugskomité agerer på
vegne af den 'produktivistiske' dagsorden, formuleret af Copa-Cocega, den store
fælleseuropæiske interesse-organisation, som formanden for Landbrug &
Fødevarer, Martin Merrild, siden november 2015 også er i direktionen for. Det
siger næsten sig selv, at parlamentets komitémedlemmer, hvoriblandt jeg havde
flere samtaler, ikke selv har skrevet de 8000 ændringsforslag til den nye
reform. De er skrevet af en tredjepart med store juridiske og administrative
ressourcer.
Men det har de interviewede komitémedlemmer ingen skrupler ved. De
mener, at denne politik er i deres egne landmænds bedste interesse - også selv
om de måske ikke kan gennemskue politikkens konsekvenser." (Blædel s.68
2016)
I al beskedenhed også rammende formuleret for så vidt angår den aktuelle
sag.
Ugens radio-podcast hedder Rejsebrev fra Sønderjylland
og handler om den store lidt utydelige landmasse på den anden side af Store- og
Lillebælt. Her kommer vores Miljø- og Fødevareminister fra og indslaget er en
stemningsrapport fra en egn, hvor landbruget stadig står stærkt i
lokalsamfundene. Lyt til det på den2radio.dk.
Her er en udlægning af klima/landbrug/CAP- debatten, der viser perspektivet fra Bruxelles:
"However, our recent report on the consequences of climate change for EU
agriculture for the European Parliament shows that to date Member States have
not made the most of the climate opportunities provided by the CAP. The budget
allocated to climate objectives and their associated targets is generally very
low, a conclusion echoed in a recent European Court of Auditors report.
Whilst non-CO2 emissions in the sector are now lower than they were in
2005, reductions over the past decade have been more modest, and there have
been increases in emissions since 2012. As declines in other sectors of the
economy become more rapid, agriculture’s share of the EU’s overall emissions
increases, placing more pressure on the sector to act. Furthermore, as other
sectors reach the limit of their mitigation potentials, the competition for
offsetting emissions against removals in the land using sectors will
increase." (IEEP)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar