Hvad er Dansk Landbrugskapital?
Helt tilbage i 1992 blev de første spadestik taget til en investeringsfond, der skulle understøtte væksten iblandt små- og mellemstore virksomheder i
dansk erhvervsliv. Det var dog først i 2009 at den daværende Løkke-regering
valgte at inkludere landbruget i dette segment. Siden 2010 har Vækstfonden
oparbejdet en landbrugsportefølje på 2 milliarder - som tæller både konventionelle og
økologer - primært dog det man kalder 'nødlidende bedrifter'. Ifølge mine kilder
var situationen dengang, at det mest akutte samfundsøkonomiske problem var at
overtage en række konkurstruede bedrifter fra Finansiel Stabilitet, hvilket
lænsede kassen. Så vidt jeg forstår ligger majoriteten af disse bedrifter
stadig i respirator - nogle af dem antageligt indtil det bliver politisk
spiseligt at tage tabene.
Under Thorning-regeringen blev det besluttet at Staten
skulle satse mere målrettet på at hjælpe generationsskiftet i dansk landbrug på
vej. Statskassen skulle yde særlige investerings-/etableringslån samt stille den sikkerhed
overfor andre långivere, at 'statslånene' står yderst, altså er dem der indfris
til sidst i forbindelse med likviditetsproblemer. Tanken var at når staten
stiller risikovillig kapital til rådighed, så var der ingen grund til
usikkerhed fra pengeinstitutternes side i forhold til at finansiere de ofte
meget kapitaltunge ejerskabsskifter.
En særlig fond med penge fra staten og en række pensionskasser skulle bryde med berøringsangsten i den finansielle sektor overfor landbruget.
Men ligesom at pengeinstitutterne ikke følte sig motiveret
af statens engagement til at udvide sin långivning til det nødlidende erhverv,
så fandt heller ikke pensionskasserne vej til lommerne. Statens halve milliard
har stået alene på fondens konto lige siden de administrerende direktører
forlod Sass-Larsens kontor i efteråret 14.
Hvis man spurgte til hvorfor, fik man at vide at den slags
tager tid.
Mens Vækstfonden lod vente på sig gik et andet
pensionsselskab: AP alenegang. I 2014 og 2015 investerede de i 8
landbrugsbedrifter, og bedyrede at det kun var begyndelsen. Den historie har
jeg skrevet om her på bloggen, men minder læseren om at Adm. direktør Søren Dal
Thomsen efter et par måtte komme til den erkendelse at:
"Pensionspenge
yngler bedre i udenlandsk end i dansk landbrug. Forrentningen er for lav
herhjemme, mener AP Pension.
I Danmark har AP Pension i de seneste to år investeret 530 mio. kr. i ti
danske landbrugsselskaber. Og Søren Dal Thomsen, adm. direktør i AP Pension,
står klar med yderligere 700 mio. kr. til at købe danske landbrug for. »Men det
er desværre ikke så let i Danmark. Ikke fordi der mangler landbrug til salg.
Men prisen er som regel for høj og forrentningen dermed for lav,« siger Søren
Dal Thomsen." (Landbrugsavisen 29/4/2016)
Herefter investerede AP 350 mio. i et danskejet landbrug i
Rumænien. Og i forgårs fratrådte Søren Dal Thomsen som adm. direktør - hvilket
stod at læse i alle landbrugsmedierne, så helt fri for tanken om at der er en
sammenhæng mellem fratrædelsen og landbrugsinvesteringerne er svær at slippe.
Men tilbage til Dansk Landbrugskapital. Under stor opmærksomhed fra erhvervets medier
offentliggjorde Vækstminister Troels Lund Poulsen på Landbrug&Fødevarers
delegeretmøde i Herning i november, at man nu var klar med en levedygtig
konstruktion. Nu skulle der investeres milliarder i landbruget, sagde
ministeren. Ved nærmere læsning er selve konstruktionen dog præcis den samme, som
det tidligere forsøg.
Vækstfondens landbrugskonstruktion er et samarbejde mellem
staten og pensionskasserne, hvor man i princippet var enige om at staten bød
ind med 1/2 mia. og pensionskasserne med 1,5. Nu er det nedskaleret til at være
en halv milliard fra hver part.
De involverede pengetanke er: ATP, Danica
Pension, PensionDanmark, PKA, Nordea Liv og Pension, Sampension, Industriens
Pension.
Hvad er så anderledes nu? Ja, ifølge mine kilder
primært den forlængede stagnation i den økonomiske vækst, der holder renten
nede (under nul). Det betyder at pensionskasserne ikke har noget indlysende
sted at placere 'deres' aka 'vores' penge. Der er ifølge markedsanalytikere
ingen udsigt til at renten stiger på den korte bane, så man kan sige den
dårlige verdensøkonomi har arbejdet til fordel for de danske landmænd, i den
forstand at for pensionskasserne er der en mild desperation efter at investere.
Yderligere er det værd at bemærke at fokus i långivningen nu
ikke længere er på generationsskiftet. De sidste 8 års negative reinvesteringer
i produktionsapparatet, har sat sine spor i erhvervets behov. Den nye fond skal
faktisk bare låne penge ud til landbruget - ung eller gammel det er ikke så
vigtigt - med fokus på større svine- og
kvægbedrifter siger Vækstfonden. Sådan formuleres det i ministeriets pressemeddelelse:
"Vi
har mange dygtige landmænd med effektive bedrifter, som er klar til at
investere, men som bliver hæmmet af høj gæld. Flere hundrede bedrifter vurderes
at være så effektive, at bedrifterne har mulighed for at blive rentable ved
yderligere investeringer i produktionen kombineret med en langsigtet løsning på
den samlede gæld. Det er lige præcis de landmænd, der er målgruppen for Dansk
Landbrugskapital," (9/11/2016)
Efter Troels Lund havde lanceret
konstruktionen var næste taler på podiet i Herning Martin Merrild, netop
genvalgt formand af Landbrug&Fødevarer. Ifølge organisationens
pressemeddelelse 9. november sagde han:
"At det nu bliver muligt at øge
investeringerne med en milliard kroner vil både øge indtjeningen i landbruget,
øge eksporten og bidrage positivt til beskæftigelsen særligt i yderområder,
hvor der virkelig er brug for det."
Man kunne lidt polemisk bemærke, at der
ikke kan bruges ret mange penge på taleskriveren i L&F disse år, for denne
remse er ord for ord den samme som ved alle andre lejligheder hvor politiske
udspil skal kommenteres (der veksles mellem positive og negative fortegn).
Selv om man som skatteyder - hvor kommer
de 500 mio. statskroner fra? - og/eller som fremtidig pensionist, der nu må se
sin opsparing investeret i øget mælke- og svineproduktion, med rette kan være
lidt bekymret for rentabiliteten i dette projekt. Jeg mener hvorfor skal Staten
garanterer alle disse investeringer, hvis de er fornuftige burde de jo kunne
indhentes på det normale pengemarked? Er kendetegnene ved mælke- og
svinenoteringerne ikke netop, at de ikke giver anledning til optimisme.
Bekymringen vokser - i denne forfatters
sind - når man får at vide, at der både er indtænkt en indkøringsperiode hvor
der ikke skal afdrages på lånet (2-3 år) samt er mulighed for at give
landmanden afdragsfrihed løbende, når hans økonomi er i vanskeligheder, samt
ikke mindst, at der i den nye investeringsstrategi for Dansk Landbrugskapital
er åbnet mulighed for at bruge lånene til at konvertere gammel gæld.
For nøjagtighedens skyld bør det dog
bemærkes, at de penge som landmanden/virksomheden låner i Dansk
Landbrugskapital ikke er penge i statskassen, de lånes på det almindelige
lånemarked mod kaution i statskassen.
I et uddybende interview i Landbrugsavisen,
spørges der på vegne af erhvervet:
"Er
landbruget udelukket fra at få DLK-lån, hvis værdierne er belånt med over 90
procent?"
"Nej. Hvis landbruget ellers opfylder vores
kriterier, kan vi gå i en konkret forhandling med banken og realkreditten om at
håndtere den ekstra gæld. Der er flere muligheder som eksempelvis en akkord,
indefrysning eller konvertering af gæld.", svarer Rolf Kjærgård, direktør
i Vækstfonden.
"I
første omgang er målgruppen cirka 150 effektive landbrug, som ikke kan låne til
udvikling på grund af for høj gæld og lav likviditet. Vi ser på bedriftens
nøgletal som for eksempel ydelse, effektivitet og dækningsbidrag. Vi vil typisk
låne ud til landbrug, der ligger et sted mellem de 10 og 40 procent bedste.
Lånet skal bruges til en investering, der forbedrer landbrugets rentabilitet.
Eksempler kan være køb af ny ejendom, renovering af gamle bygninger eller at
bygge nyt. Det er afgørende, at investeringen passer ind i ejendommen, styrker
indtjeningsevnen og rentabiliteten, og at der er mulighed for at betale tilbage
på lånet. Det kan også tænkes, at lånet indgår som en del af et
generationsskifte." Og videre:
"De landmænd, som henter ny kapital
i fonden, vil skulle finansiere lånene til markedsvilkår. Sammen med den øvrige
finansiering forventes en gennemsnitlig rente på op til fem procent." og
videre: "Hvis man sammenligner med en kassekredit eller
renten på realkredit- og banklån, så er renten høj, ja. Men DLK-lånet ligger
alleryderst som en slags egenkapital, hvor risikoen, for at det ikke bliver
tilbagebetalt, er allerstørst. I det lys er 10 procent en lav rente.
Aktieselskaber regner med at skulle levere mindst 12 procent i årlig
forrentning til aktionærerne, og kapitalfonde er først tilfredse, når de har
udsigt til mellem 20 og 25 procent i forrentning. Man skal ikke stirre sig
blind på renten på den yderste finansiering. Det er vigtigere, at man ser på
den samlede finansiering og rente, der vil være markant lavere end 10 procent
og nærmere er fem procent eller derunder. I den sidste ende er det resultatet
før skat og aflønning, det er interessant at se på. Man skal se på, om
investeringen giver et løft i indtjeningen." Rolf Kjærgård nævner også at
Vækstfonden kan yde lån til alle driftsformer, hvilket skal forstås, i denne
sammenhæng, sådan, at man ikke ideologisk er imod Økologi.
Selvom 'kreditpolitikken' ikke er endeligt på plads,
er de første lån allerede i udmøntningsfasen og forventes givet januar 2017. Om
der er økologer iblandt kan jeg ikke få svar på, men det må man næsten på vegne
af fremtidens pensionister håbe, siden at de seneste tal for eksporten viser en
eksponentiel vækst for økologiske fødevarer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar