fredag den 18. september 2015

Dagdrøm


Aktivitetsniveauet her på bloggen har ligget meget stille henover sommeren. Det afspejler dog hverken personlig dasen eller at det har skortet på nyheder og debat omkring landbrugets forhold i dette tidsrum. Snarere tværtimod. Det vil formodenligt være nogen bekendt at to store artikler i Information d. 23 og 24 juli var baseret på min forskning, samt at DR samlede op på de her gengivede pointer i et radio-indslag 28 juli. Det kan næppe overraske nogen at formidlingen i medierne groft forenklede mine analyser, hvilket jeg heldigvis havde anledning til at forklare de mange forskere og landmænd, der kontaktede mig efterfølgende. Men der var også mange, der bare ønskede at underbygge deres egen dagsorden med afsæt i hvad jeg var blevet citeret for at mene, hvilket førte til at den opfattelse bredte sig, at min forskning skulle pege på, at blot landmændene tog en flerstrenget produktion i brug, så var den hellige bundlinje velforvaret. Sådan er det naturligvis ikke. Min forskning peger i mange forskellige retninger, og det er en central pointe i projektet. Derudover er jeg ikke økonom, men etnolog og den primære indgangsvinkel til min forskning er de kulturelle processer i og omkring landbrugserhvervet. Nok om det.

Sommeren har intensiveret krisen - men også bragt en regering og minister på banen, der øjensynligt er indstillet på at efterkomme alle erhvervets mange krav til økonomiske redningspakker og lempeligere miljø-krav. Mange af den tidligere regerings tiltag på landbrugs- og miljøområdet er nu igang med at blive 'tilbage-rullet', som det hedder i jargonen. Landbrug&Fødevarer taler om 'totalt knæfald' for deres politik. Som en meget markant indikation af den siddende regerings prioriteter er Miljøministeriet blever lagt ind under Fødevareministeriet.
Det var tragi-komisk at høre Miljø- og Fødevareminister Eva Kjer Hansen fortælle om sin audiens hos Paven i forgårs, et møde der var kommet i stand fordi Paven angiveligt er dybt bekymret over klima-forandringerne og ønsker at de ansvarlige ministre skal tage situationen mere alvorligt. Men der var steder hvor vi ikke var helt enige, udtrykte Eva Kjer Hansen det diplomatisk i radioen.

Hvad angår Landbrug&Fødevarers politik og politiske ønsker, kan jeg anbefale denne skarpe kommentar af Knud Vilby.

I en anden nyhedsverden kan Landbrug&Fødevarer gratulerer sig selv med at formand Martin Merrild vil blive udpeget til chef for den europæiske agro-lobby-organisation COPA i næste uge. Børsen skriver afdæmpet: Landbrugsformand nær post som EUs Landbrugskonge. Jeg har selv haft æren af at interviewe den tidligere konge og har samlet en del materiale om organisationen. Den del af historien må komme en anden gang.
COPA-Cogeca skriver på sin hjemmeside at de repræsenterer Europas 30 millioner landmænd, et tal der stemmer dårligt overens med EUs egen statistikbank, der opgør det samlede antal til 12 mio. fuldtids landmænd i 2010 - siden må tallet uden tvivl være faldet.
Men så, tænker man, er det et godt ægteskab, Landbrug&Fødevarer er jo notorisk berømte for at puste tal op og ned uden nidkær skelen til de faktiske forhold i landbruget (se f.eks.).

Da jeg havde læst nyheden udspillede der sig en sær dagdrøm i mit sind. Jeg dagdrømte at jeg sendte en hilsen til Martin Merrild via Facebook, hvor jeg ønskede ham oprigtigt tillykke med udnævnelsen og anførte at jeg anså ham for en vedholdende, kompetent, nærværende og i det hele taget meget dygtig politisk lobbyist - jeg har jo ved mangfoldige lejligheder oplevet hans evner som debattør - og at jeg ikke kunne forestille mig nogen, der var bedre egnet til posten end ham; dog måtte jeg frygte for de europæiske landmænds fremtid, når man tog i betragtning hvilken udvikling han havde stået i spidsen for i Danmark.

At den nuværende eksistentielle krise i dansk landbrug, hvor gældskrisen, generationsskiftekrisen, renomé-krisen, MRSA-krisen, afregningsprisen og afsætningskrisen truer med at drive tusinder af landmænd fra hus og hjem og afskaffe selvejet og tohunderedeoghalvtreds års landbokultur - ikke synes at afskrække Europas største lobby-organisation fra at ansætte den mand der har stået i spidsen for denne udvikling, siger mere om hvilke interesser denne organisation tjener end mange ph.d.-projekter ville kunne redegøre for.  



Hvis du er på Vest-Sjælland næste onsdag aften (d.23) kan du høre undertegnede holde foredrag om landbrugets aktuelle situation på Jyderup højskole, det er et åbent arrangement.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar