mandag den 11. november 2013

Fødevareminister Karen Hækkerups tale ved Landbrug & Fødevarers delegeretmøde den 6. november 2013



Tak for ordet og invitationen, og kære Martin, jeg synes også, at du er en blændende vækstdriver.
Jeg har glædet mig til at komme i dag.
For jeg har glædet mig til at stå over for verdens bedste landmænd.

I og jeres forgængere har med flid og nøjsomhed bygget det landbrug op, som vi lever af i dag.
Et landbrug, som tjener millarder hjem til os alle sammen og har skabt tusindvis af jobs.
I mit tidligere job som socialminister skulle der bruges penge på mennesker, hvor en social indsats virkelig betød noget og gjorde en forskel.
Narkomaner, alkoholikere, børn, der aldrig har fået en chance i livet.
Men pengene plukkede Bjarne ikke selv til mig på træet i finansministeriets gårdhave.

Pengene til at gøre Danmark til verdens mest solidariske samfund kommer fra dem, der tjener penge ind til vores fælles velfærdssamfund.
Dem, der producerer.
Dem, der eksporterer.

Dem, der skaber arbejdspladser.
Dem, der vedholdende bidrager til samfundet.
Det gør I. Og jeg er stolt af at kunne sige, at jeg er minister for jer.

Det er min klare ambition, at I skal have de aller bedste betingelser for at gøre Danmark og resten af verden rigere med jeres produkter.Jeg ved, at I knokler derudad. jeg har allerede haft mulighed for at besøge nogen stykker af jer. Hver dag kan I mærke presset fra konkurrenterne.
Og konkurrenter er der nok af rundt om os. Jeg ved der er mange af jer, der synes
at I er udsat for hård, og det I kalder for ulige konkurrence. At miljøkravene
herhjemme er for hårde. At tyskerne har lige lovligt kreative ordninger. Og at vi strammer skruen for meget, når vi implementerer EU krav.
Jeg forstår godt hvor I er, og jeg ved godt, at vi skal undgå nye byrder. Derfor vil jeg også sige til jer, at på min vagt kommer jeg ikke til at overimplementere nye EU- direktiver.
Men jeg vil også gerne have, at I ranker ryggen. Se jer selv i øjnene. Se på jeres eksporttal. Vi dyrker højintensivt landbrug i Danmark. Det gør, at vi skal passe lidt bedre på vores miljø end andre steder. Men på trods af det, er I alligevel i stand til at konkurrere og eksportere kvalitetsprodukter.
Så selv om nogle af jer ikke vil være ved det, så er I et levenede bevis på, at miljøhensyn, dyrevelfærd og produktion kan lade sig gøre. At der er plads til både grise og til ålegræs
Og jeg ved, at det kribler i jeres fingre for at udvikle kvalitetsprodukter og levere mere mælk, mere kød og flere skind til de kinesere og japanere, der står i kø for at købe jeres produkter.
Jeg har derfor to ting, jeg vil sige til jer i dag:
1. Jeg ønsker vækst, eksport og arbejdspladser i dansk landbrug
2. Jeg vil have fjernet flest mulige barrierer for, at I kan udfolde jeres talent, dyrke jeres håndværk og få det bedste ud af jeres muligheder
Kære alle sammen
Vi står over for intet mindre end et paradigmeskifte i dansk landbrug. Vi skal have en lovgivning, som giver mere plads til at udnytte de jorder, som kan bære det – og passer bedre på de sårbare områder, som ikke kan. Det er opfølgningen på Natur- og Landbrugskommissionens flotte arbejde.
Fremtidens regler skal ikke fokusere på antallet af dyr, men på hvor meget de belaster miljøet.

Fremtidens regler skal inspirere den enkelte landmand til at bruge miljørigtige løsninger.
Fremtidens regler skal give os et større råvaregrundlag, en styrket fødevaresektor og flere arbejdspladser.
Jeg har endnu ikke mødt nogen, som ikke synes godt om ideen om en smartere regulering.
Men jeg har heller ikke mødt nogen, der kan fortælle mig, præcis hvor de sårbare jorder ligger.
Eller har kunnet fortælle mig, hvad vi gør med de bedrifter, som ligger på de sårbare jorder.
Derfor vil jeg gerne prøve at afstemme forventningerne. Jeg forstår godt, at I er utålmodige med at komme i gang. Men det kommer til at tage tid at rulle en ny regulering ud, fordi:
1. Det skal gøres ordentligt
2. Det skal gøres i fællesskab, så alle føler ejerskab til det nye ,vi står overfor 

3. Og det skal gøres på en måde, så landbrug og miljø kan gå hånd i hånd
Tænk på vores problemer med at skaffe et ordentligt kortgrundlag til randzonerne.
Jeg tror ikke, nogen af os vil derhen igen. Vi skal have teknikken på plads. Konkret forestiller jeg mig, at en ny regulering så småt begynder i 2016 og rulles ud i årene efter.
Ida og jeg glæder os til at inden jul at præsentere regeringens udspil til opfølgningen på NLK, og vi glæder os til at lave en mere intelligent og målrettet regulering – noget der har været brug for i mange år.
Nu kan jeg se, at der er nogen af jer, der er blevet lidt fjerne i blikket og tænker:
”Det er meget godt det hele, men jeg skal da kunne betale mine regninger på mandag”.
Den bekymring forstår jeg godt.
Derfor har regeringen da heller ikke siddet på hænderne, mens forskerne regner på konsekvenserne af en ny smartere regulering.
Vi har nemlig ikke råd til at miste nogen af jer.

I fredags besøgte jeg Per Kring fra Fredericia. Og jeg var imponeret. For Pers avlscenter repræsenterer den innovation og vedholdenhed, der kendetegner dansk landbrug.
Og imponeret blev jeg af Troels Hansen fra Tommerup. Hans velfærds-kalvekød sælges til de bedste restauranter. Ham må vi ikke miste.
Derfor glæder jeg mig til at følge op på Kvæg taskforcen. For det er bestemt ikke alle kalveproducenter, der har det let.
Derfor har regeringen heller ikke siddet på hænderne. Vi har allerede besluttet at lette afgiftstrykket på landbruget og fødevareerhvervene med 700 mio. kr. Blandt andet for også at hjælpe vores venner på slagterierne, der er under voldsomt pres.
Og vi afsatte i foråret 150 mio. kr. til en pulje til nye miljørigtige stalde. Og vi ser på, om vi kan gøre mere.
Konkret forhandles der lige nu finanslov. Og også her er der allerede godt nyt til fødevarebranchen, for vi har sat penge af til forskning på fødevareområdet og til planteforædling. Og så er den ikke engang forhandlet færdig endnu.
I nær fremtid præsenterer vi en vækstplan for fødevareerhvervene med 30 initiativer, som næsten alle skal virke fra næste år.
Og mange af de her initiativer er blevet til på baggrund af anbefalinger fra jeres repræsentanter i Vækstteam for Fødevarer.
Og det er ingen tilfældighed.
Jeg tror nemlig ikke, at det er en tilfældighed, at vi er udstyret med to ører og én mund.
Jeg ved godt, at de bedste og mest holdbare resultater skabes i fællesskab.
Derfor nedsatte vi Natur- og Landbrugskommissionen, derfor nedsatte vi Vækstteam for Fødevarer, og derfor står min dør altid åben.
Jeg vil gøre, hvad jeg kan, for at hjælpe til.
Jeg vil gerne hjælpe jer. Det vil jeg, fordi vi skal løfte jer på den særlige danske måde.
Jeg vil ikke være med til, at vi skal konkurrere på lave lønninger, ringe kvalitet og 
mere iltsvind.
For det første er de meget bedre til det syd for grænsen.

For det andet nytter det ikke noget med solide vækstrater, hvis det halter med dyrevelfærden, hvis fiskene gisper efter ilt i fjordene, og vi går på kompromis med vores egen fødevaresikkerhed.
Og jeg vil gerne i dialog med jer. Eksempelvis når det handler om at stoppe soyaproduktion, der er baseret på metoder, der er så fjerne for jer.
Uansvarlig produktion, der fører til kræft og misdannelser hos mennesker. Men jeg gør det i respekt for erhvervet. Og i dialog med erhvervet.
Derfor er jeg også glad for det gode og tætte samarbejde, som jeg har fået med Landbrug og Fødevarer.
En organisation, som godt er klar over, at landbrugets vækst ikke skal ske på bekostning af miljøet og menneskers velfærd.
Og jeg vil gerne her sende en tak til Landbrug og Fødevarer og til dig, Martin. Først og fremmest tak for jeres positive modtagelse af mig som ny minister. Og for de snakke, vi allerede har haft. For mig repræsenterer I de værdier som dansk landbrug står på: Hårdt arbejde og respekt for samfundet.
Når I er uenige, så lader I mig det høre. Og I pakker ikke noget ind. Det sætter jeg faktisk stor pris på.
Men I trækker også en streg i sandet. Og det er ved at være en del af Danmark. Og ikke opfordre til at bryde loven, fordi man er utilfreds. I stedet søger I dialogen med politikerne og os der vedtager landets love. Også selv om I nogle gange synes det er noget makværk vi har lavet. Jeg sætter pris på den konstruktive dialog, der er baseret på saglighed og respekt. Det skal I have tak for. Og jeg er sikker på, at den belønner sig både på den korte og den lange bane.
Kære venner.
Hjemme i min entré står en tom kuffert. Og det begynder at haste med at få den pakket.
For om et par dage drager jeg mod Kina og Japan for at gøre reklame for jeres varer over for de nye vækstmarkeder. Jeg rejser afsted sammen med jer.
De ved, at vi er i stand til at eksportere kvalitetsprodukter, selvom vi er et lille land. Og at vi kan producere og eksportere høj-kvalitets konventionelle- og økologiske
fødevarer til det store udland, som bevidste forbrugere i stigende grad efterspørger.


Jeg glæder mig til at støtte op om jer – verdens bedste landbrug.
Her handler det om at være med til at bygge broer for eksport og til at synliggøre og skabe tillid til dét, som verdens bedste landmænd kan frembringe.
Danske fødevarer kommer nemlig med et kvalitetsstempel.
Et kvalitetsstempel, der præger Arlas produkter i Kina, Danish Crowns pakker i Tyskland og DLGs foder i Frankrig.
Det stempel står for kvalitet, sikkerhed og bæredygtighed. Og det ved udlandet. De egenskaber vil forbrugerne verden over gerne betale lidt ekstra for.
Det stempel skal vi sammen kæmpe for at bevare; det skal I og jeres efterkommere og hele Danmark leve af.
Sammen kan vi gøre Danmark til et endnu mere eftertragtet fødevarekammer. Til gavn for jer, til gavn for Danmark og til gavn for resten af verden.
Vi er et yndigt land på 4,3 mio. hektar.
Og vi har verdens bedste landmænd.

Det skal vi værne om. Tak for ordet. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar