torsdag den 23. januar 2014

Kort præsentation af projektet ved Etnologisk internat 20-22 jan. ved Faxe Ladeplads



I 2010 skrev jeg speciale om Landbrugets Rammevilkår. I ca. 2/3 af teksten redegjorde jeg for og analyserede, historisk og aktuelt, dansk landbrugslovgivning,  europæiske visioner og direktiver samt markedets indflydelse på ovennævnte - samt på de samlede rammevilkår og sociokulturelle virkeligheder for producenterne. Dette arbejde tog både historiske, kulturelle og i særdeleshed økonomiske omstændigheder ind som faktorer, der øvede væsentlig indflydelse på rammevilkårenes tilblivelse og implementering. Jeg havde ikke tid og plads til rigtigt at udfolde nogen empirisk analyse af materialet, det måtte blive ved 2  små feltarbejder. 

Det vil sige jeg noget tilfældigt valgte to landbrug, der som eneste reelle kriterie havde, at de skulle være i hver sin ende af størrelsesspektret. Da den første bonde viste sig at være politisk aktiv, besluttede jeg at inkludere det som et kriterie for den anden også. Jeg besøgte dem og deltog i en dags arbejde. Jeg kunne tale med konen og, lidt tilfældigt, ved begge lejligheder også forældrene, jeg fik endvidere lov til at kontakte konsulenterne og få adgang til årsregnskaberne. Det var vel først ved analysen af disse besøg, at det rigtigt gik op for mig hvor spændende materialet egentligt var. Forandringerne i landbruget, de historiske og kulturelle betydninger og implikationer, den mangfoldige virkelighed der, om at så at sige, gemte sig i fødevareproduktionen. Jeg kom også, i parentes bemærket, til at kaste et ekstra opmærksomt etnologisk blik på min egen opvækst, som netop foregik på landet. Jeg mente - og dem der bedømte mit speciale understøttede det - at her var der et forskningsfelt, som fortjente at blive undersøgt empirisk fra grunden af.

Mit Ph.d.-projekt går i al sin overforenklethed ud på at beskrive og analysere de virkeligheder, der findes i landbruget - med særligt henblik på de potentialer, der kunne udgøre erhvervets fremtid i lyset af politiske og markedsøkonomiske realiteter. I kraft af at jeg fortsatte min forskning efter specialet, først i et frøforædlingsfirma og senere i en projektansættelse på Dansk Landbrugsmuseum, var jeg nogenlunde klædt på til at skandere erhvervet for 10 forskellige forretningsmodeller, som enten havde vist sig som økonomisk bæredygtige over tid eller var nyskabende indenfor deres produktion. De 10 gårde er empiriske realiseringer af produktionsformer i dansk landbrug - og har til hensigt at gøre krav på en vids repræsentavitet.  

Der sker en rivende udvikling i erhvervet og kilde fortalte mig, at man i den Natur og Landbrugskommission, der i foråret kom med sin rapport og anbefalinger til en ny landbrugslov, en tid lang måtte diskutere, om det ikke var mest hensigtsmæssigt simpelthen ikke at have en landbrugslov. Rationalet - eller mere korrekt, et af rationalerne - var at loven halser ubehjælpeligt efter udviklingen indenfor sektoren. Det er de markedsøkonomiske kræfter, der langt hen af vejen strukturere  vores fødevareproduktion og loven står egentligt bare i vejen for en smidig omstillingsparathed i landbruget. Det skal dertil siges, at jeg ikke deler den opfattelse, i hvert fald ikke på de præmisser den bliver fremført, men det er et sidespor. Det jeg ville sige med denne ekskurs, er at der er mange virkeligheder i landbruget, der er mange konflikter, der er mange interesser, der er meget kulturel bagage og der er en stor usikkerhed omkring fremtiden - alle faktorer, der gør min forskning og feltet både meget spændende men også virkelig svær at tage et øjebliksbillede af, motivet flytter sig hele tiden.

Ved hjælp af produktionsmådeteorien forsøger jeg at konkretisere de vigtigste elementer i produktionen, det er naturligvis ejerskabet og de velkendte måder at skematisere produktionen på - men det er også den socio-kulturelle virkelighed, som spiller en langt væsentligere rolle i den primære landbrugsproduktion, blandt andet fordi man lever så isoleret.

Jeg har fra September til nu nogenlunde opfyldt min plan,  jeg har foretaget 5 feltarbejder ud af de 10 planlagte. 3 gårde på Sjælland og to i Jylland er blevet besøgt og undersøgt. Jeg har fordelt undersøgelsen geografisk fordi jeg har en tese om at det er meget forskellige kulturelle virkeligheder man møder, hvis man er landmand udenfor Frederikssund eller udenfor Fjerritslev. Omkring 23 timers båndede interview, årsregnskaber og feltnoter er det materiale jeg sidder med netop nu. Og som i sikkert vil vide fra medierne, så er der mange små og store landbrugshistorier, der ugentligt melder sig på radaren, bare i den seneste har fødevareministerens udmelding om dyrevelfærd i svinestaldene trukket overskrifter.
 Den største udfordring er at kunne afgrænse virkeligheden, om at så at sige og begrænse sig.


 Men der er også nogle valg for de kommende feltarbejder som jeg sidder og bakser med.  Alle de 5 landbrug jeg har besøgt, har vist sig at være økologiske. Det var på ingen måde planlagt på forhånd, jeg er gået efter forretningsmodeller som var anderledes, havde vist sig at være økonomisk interessante og som jeg mente kunne afspejle nogle potentialer. Ingen af de landbrug jeg besøgte havde den økologiske dimension, som det vigtigste element i denne forretningsmodel. Jeg er derfor kommet frem til en meget provisorisk tese, om at økologer er mere nysgerrige, omstillingsparate og dermed også bedre fagligt rustede i et fremtidsperspektiv. Det kan - hvis det viser sig at være rigtigt - have mange forklaringer, men en kunne være at den oppositions-rolle de har været i overfor det konventionelle landbrug, har skærpet netop disse parametre. 
Jeg skal altså vælge, vil jeg i de kommende 5 gårdbesøg, bruge samme kriterier eller forsøge at prioritere konventionelle bedrifter. Skal jeg have et eller flere eksempler på 'almindelige' forretningsmodeller hvor økonomien er sund? Skal jeg have et eller nogle kontrast-eksempler til al den nyskabelse og økonomiske sundhed? Eller skal jeg i stedet fortsætte i dette spor og grave lidt dybere i årsagen til hvorfor de fem brug jeg har valgt viser sig at have økologi tilfælles? Hvornår og hvordan skal jeg bringe det organisatoriske i spil? Det politiske ? Jeg ved også jeg kommer til at slås med at bringe det kulturelle ind i produktionsmådeteorien på en for mig frugtbar måde, skal jeg bruge tid på det nu, så det kan vejlede mine valg ?

Det næste jeg har planlagt er at kigge på årsregnskaberne sammen med min bi-vejleder og få bedre hold på de økonomiske virkeligheder. Og så har jeg aftalt med forstanderen på Kalø Landbrugsskole, at jeg kan komme over på skolen i Marts og lave en uges projektforløb med eleverne, hvor vi kigger på Landbrugets fremtid sammen.

(Herefter følger et lille dias-show, med nogle indtryk fra det første semester)

                                                                                 Etnologer i skoven....


                                                                                       ...og på stranden.








  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar